[
 {
  "claim_id": "vsaoi-standard",
  "sentence_on_page": "No bruto algas atskaita darba ņēmēja VSAOI (vispārējā gadījumā 10,5 %).",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/45466",
  "quote": "Obligāto iemaksu likme, ja darba ņēmējs tiek apdrošināts visiem sociālās apdrošināšanas veidiem, ir 34,09 procenti, no kuriem 23,59 procentus maksā darba devējs un 10,50 procentus — darba ņēmējs."
 },
 {
  "claim_id": "taxbook-ntm",
  "sentence_on_page": "Ja darba devējam ir iesniegta algas nodokļa grāmatiņa, atskaita arī mēneša neapliekamo minimumu (2026. gadā 550 euro) un atvieglojumus.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/56880",
  "quote": "Mēneša neapliekamo minimumu piemēro katru mēnesi ienākuma gūšanas vietā, kur iesniegta maksātāja algas nodokļa grāmatiņa"
 },
 {
  "claim_id": "ntm-2026",
  "sentence_on_page": "Ja darba devējam ir iesniegta algas nodokļa grāmatiņa, atskaita arī mēneša neapliekamo minimumu (2026. gadā 550 euro) un atvieglojumus.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/56880",
  "quote": "mēneša neapliekamais minimums: 1) 2025. gadā ir 510 euro mēnesī; 2) 2026. gadā ir 550 euro mēnesī."
 },
 {
  "claim_id": "ntm-2025",
  "sentence_on_page": "Ja darba devējam ir iesniegta algas nodokļa grāmatiņa, atskaita arī mēneša neapliekamo minimumu (2026. gadā 550 euro) un atvieglojumus.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/56880",
  "quote": "1) 2025. gadā ir 510 euro mēnesī;"
 },
 {
  "claim_id": "iin-rate-monthly",
  "sentence_on_page": "No atlikuma aprēķina iedzīvotāju ienākuma nodokli 25,5 % apmērā.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/56880",
  "quote": "Algas nodokļa likme, kas jāmaksā no mēneša apliekamā ienākuma (izņemot šā likuma 9. pantā minētos neapliekamos ienākumus), ja šā panta sešpadsmitajā daļā nav noteikts citādi, ir 25,5 procenti."
 },
 {
  "claim_id": "vsaoi-employer-standard",
  "sentence_on_page": "Darba devējs papildus maksā savu VSAOI daļu (vispārējā gadījumā 23,59 %) un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu 0,36 euro mēnesī par katru darbinieku.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/45466",
  "quote": "no kuriem 23,59 procentus maksā darba devējs"
 },
 {
  "claim_id": "risk-duty-2026",
  "sentence_on_page": "Darba devējs papildus maksā savu VSAOI daļu (vispārējā gadījumā 23,59 %) un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu 0,36 euro mēnesī par katru darbinieku.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/364203",
  "quote": "Valsts nodevas apmērs pārskata mēnesī ir 0,36 euro"
 },
 {
  "claim_id": "risk-duty-2026-scope",
  "sentence_on_page": "Darba devējs papildus maksā savu VSAOI daļu (vispārējā gadījumā 23,59 %) un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu 0,36 euro mēnesī par katru darbinieku.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/364203",
  "quote": "Darba devējs valsts nodevu aprēķina par katru darbinieku, ar kuru nodibinātas darba tiesiskās attiecības"
 },
 {
  "claim_id": "risk-duty-2026-year",
  "sentence_on_page": "Darba devējs papildus maksā savu VSAOI daļu (vispārējā gadījumā 23,59 %) un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu 0,36 euro mēnesī par katru darbinieku.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/364203",
  "quote": "Noteikumi par uzņēmējdarbības riska valsts nodevu 2026. gadā"
 },
 {
  "claim_id": "dependant-relief",
  "sentence_on_page": "Par katru apgādībā esošu personu: 250 euro mēnesī.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/56880",
  "quote": "nodokļa atvieglojums par apgādībā esošu personu ir 250 euro mēnesī."
 },
 {
  "claim_id": "disability-relief",
  "sentence_on_page": "Personai ar I vai II grupas invaliditāti: 154 euro mēnesī; ar III grupas invaliditāti: 120 euro mēnesī.",
  "url": "https://www.vid.gov.lv/lv/media/27996/download",
  "quote": "papildu atvieglojumu personām ar invaliditāti (I vai II invaliditātes grupai 154 eiro mēnesī, III invaliditātes grupai 120 eiro mēnesī);"
 },
 {
  "claim_id": "pensioner-ntm-split",
  "sentence_on_page": "Strādājošam pensionāram, kurš grāmatiņu iesniedzis darba devējam, darba devējs piemēro 500 euro mēnesī; otrus 500 euro piemēro pensijas izmaksātājs.",
  "url": "https://www.vid.gov.lv/lv/media/27996/download",
  "quote": "Strādājošiem pensionāriem, kuri iesniedz algas nodokļa grāmatiņu darbavietā, pensionāra neapliekamo minimumu piemēro dalīti: 500 eiro darba devējs, 500 eiro pensijas izmaksātājs."
 },
 {
  "claim_id": "pensioner-ntm-annual",
  "sentence_on_page": "Strādājošam pensionāram, kurš grāmatiņu iesniedzis darba devējam, darba devējs piemēro 500 euro mēnesī; otrus 500 euro piemēro pensijas izmaksātājs.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/56880",
  "quote": "neapliekamais minimums ir 12 000 euro gadā (šā likuma izpratnē — pensionāra neapliekamais minimums)"
 },
 {
  "claim_id": "vsaoi-pensioner",
  "sentence_on_page": "Pensionāram VSAOI ir 9,25 % (darba ņēmējs) un 20,77 % (darba devējs); izdienas pensijas saņēmējam 9,76 % un 21,94 %.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/319695",
  "quote": "Obligāto iemaksu likme darba ņēmējam, kurš sasniedzis vecumu, kas dod tiesības saņemt valsts vecuma pensiju, vai kuram ir piešķirta valsts vecuma pensija (tai skaitā priekšlaicīgi), ir 30,02 % no obligāto iemaksu objekta. Obligāto iemaksu likmes sadalījums starp darba devēju un darba ņēmēju ir attiecīgi 20,77 % un 9,25 %."
 },
 {
  "claim_id": "vsaoi-service-pensioner",
  "sentence_on_page": "Pensionāram VSAOI ir 9,25 % (darba ņēmējs) un 20,77 % (darba devējs); izdienas pensijas saņēmējam 9,76 % un 21,94 %.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/319695",
  "quote": "Obligāto iemaksu likme, ja darba ņēmējam ir piešķirta izdienas pensija vai persona ar invaliditāti ir valsts speciālās pensijas saņēmēja, ir 31,70 % no obligāto iemaksu objekta. Obligāto iemaksu likmes sadalījums starp darba devēju un darba ņēmēju ir attiecīgi 21,94 % un 9,76 %."
 },
 {
  "claim_id": "minimum-wage-2026",
  "sentence_on_page": "Minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros 2026. gadā ir 780 euro.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/278067",
  "quote": "Minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros ir 780 euro"
 },
 {
  "claim_id": "minimum-wage-2026-version",
  "sentence_on_page": "Minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros 2026. gadā ir 780 euro.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/278067",
  "quote": "(MK 19.11.2025. noteikumu Nr. 680 redakcijā)"
 },
 {
  "claim_id": "iin-rate-annual-33",
  "sentence_on_page": "Mēneša algai nodokļa likme ir 25,5 % arī virs 8775 euro mēnesī; gada ienākumam virs 105 300 euro 33 % likmi piemēro gada ienākumu deklarācijā.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/56880",
  "quote": "33 procenti — gada ienākuma daļai, kas pārsniedz likumā \"Par valsts sociālo apdrošināšanu\" noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru."
 },
 {
  "claim_id": "vsaoi-max-object",
  "sentence_on_page": "Mēneša algai nodokļa likme ir 25,5 % arī virs 8775 euro mēnesī; gada ienākumam virs 105 300 euro 33 % likmi piemēro gada ienākumu deklarācijā.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/45466",
  "quote": "Obligāto iemaksu un brīvprātīgo iemaksu objekta maksimālais apmērs gadā ir 105 300 euro"
 },
 {
  "claim_id": "monthly-rate-above-8775",
  "sentence_on_page": "Mēneša algai nodokļa likme ir 25,5 % arī virs 8775 euro mēnesī; gada ienākumam virs 105 300 euro 33 % likmi piemēro gada ienākumu deklarācijā.",
  "url": "https://www.vid.gov.lv/lv/media/27996/download",
  "quote": "Algas nodokļa likme, kas jāmaksā no mēneša apliekamā ienākuma, ir 25,5 %."
 },
 {
  "claim_id": "vid-rates-2025-example-intro",
  "sentence_on_page": "Mēneša algai nodokļa likme ir 25,5 % arī virs 8775 euro mēnesī; gada ienākumam virs 105 300 euro 33 % likmi piemēro gada ienākumu deklarācijā.",
  "url": "https://www.vid.gov.lv/lv/media/27996/download",
  "quote": "rezumējošā kārtībā piemēro progresīvo nodokļa likmi 33 % ienākumam virs 105 300 eiro"
 },
 {
  "claim_id": "solidarity-same-rate",
  "sentence_on_page": "Darba devējs VSAOI turpina maksāt pēc tās pašas likmes arī virs 105 300 euro gadā; šo daļu uzskaita kā solidaritātes nodokli.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/278636",
  "quote": "Nodokļa objektam taksācijas periodā piemēro tādu pašu valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu likmi (turpmāk — obligāto iemaksu likme) kā obligāto iemaksu objektam."
 },
 {
  "claim_id": "solidarity-vsaa",
  "sentence_on_page": "Darba devējs VSAOI turpina maksāt pēc tās pašas likmes arī virs 105 300 euro gadā; šo daļu uzskaita kā solidaritātes nodokli.",
  "url": "https://likumi.lv/ta/id/278636",
  "quote": "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra uzskaita faktiski veikto solidaritātes nodokli, kad ir sasniegts likumā \" Par valsts sociālo apdrošināšanu \" noteiktais obligāto iemaksu objekta maksimālais apmērs."
 },
 {
  "claim_id": "annual-settlement",
  "sentence_on_page": "Progresīvo 33 % likmi un solidaritātes nodokli: tos nosaka gada beigās, nevis mēneša algā.",
  "url": "https://www.vid.gov.lv/lv/media/27996/download",
  "quote": "Gadam beidzoties, darbinieks iesniedz gada ienākumu deklarāciju, precizē gada laikā gūtos ienākumus, piemēro progresīvo nodokļa likmi, pārrēķina nodokli"
 }
]